کشیدگی ردیف و محتوا
جستجو

اگر به هر نحوی با تولید محتوای تصویری سر و کار داشته باشید، احتمالاً نام فایل وکتور را به وفور شنیده‌اید. اما با این حال شاید به طور دقیق ندانید که فایل وکتور چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این مقاله ضمن معرفی فایل Vector، به بررسی دقیق فرق بین وکتور و پیکسل نیز می‌پردازیم.

 علاوه بر این به انواع کاربردهای این فایل و مزایای استفاده از آن‌ها نیز اشاره می‌کنیم. همچنین در صورتی که تمایل به خرید فایل وکتور دارید، با معرفی بهترین سایت خرید وکتور، باکیفیت‌ترین‌ها را در اختیارتان می‌گذاریم. در ضمن در تمام طول خرید از این سایت‌ها، با ربات هشتگیار همراهتان هستیم.

فهرست مطالب

اگر نمی‌دانید منظور از وکتور چیست؛ باید بگوییم که یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های تصویری برای گرافیک دیزاینرها یا طراحان وب است. تصاویر وکتور، مجموعه‌ای برداری از خطوط صاف و منحنی، اشکال هندسی و نقاط هستند. یعنی اطلاعات مربوط به سایز و رنگ در آن‌ها با محاسبات ریاضی تعریف می‌شوند. فرمت پیش فرض فایل‌های وکتور SVG است؛ اما با سایر نرم‌افزارها می‌توان خروجی‌های متفاوتی گرفت.

از فایل‌های وکتور برای طراحی گرافیکی و لوگو، بسته بندی محصولات، طراحی وب، تولید انواع کارت مانند کارت دعوت و کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، پوستر و سایر محصولات چاپی و دیجیتال استفاده می‌شود. معمولاً فایل‌ وکتور لایه باز خروجی نرم‌افزارهایی چون ادوبی ایلاستریتور و کورل است.

۱.کیفیت بسیار بالا

تصاویر وکتور برداری هستند و بالاترین حد کیفیت را دارند. حتی با بزرگنمایی یا زوم تصویر، تمامی جزئیات خود را با کیفیت اولیه حفظ می‌کنند و کیفیتشان ذره‌ای دستخوش تغییرات نمی‌شود. برخلاف تصاویر رستر که پیکسل‌ها دچار فشردگی یا کشیدگی بیش از حد می‌شوند.

۲.مناسب برای انواع چاپ

به دلیل رزولوشن بالای این نوع فایل‌ها و حفظ اطلاعات رنگی و کیفیت اولیه در تمامی سایزها، تصاویر وکتور امکان انواع چاپ را بدون افت کیفیت و در تمامی ابعاد دارند. بجز انواع چاپ (افست و چاپ دیجیتالی) مناسب استفاده در فضای دیجیتال هم هستند.

۳.لایه باز و وقابل ویرایش

با اجرای فایل لایه باز وکتور در نرم‌افزارهایی مانند Illustrartor وdraw  Corel، امکان ویرایش و شخصی سازی لایه‌های مختلف آن وجود دارد. با این کار نه تنها امکان حذف برخی عناصر، که امکان اضافه کردن آرم، شعار تبلیغاتی و لوگو سازمانی، تغییرات اندازه و رنگ نمادهای داخل فایل را دارید.

فرمت های وکتور

 تصاویر رستر (Pixel Base)

  • پیکسل‌های مربعی، سازنده تصاویر رستر هستند.
  • در اندازه‌ها بسیار کوچک یا بسیار بزرگ دچار افت کیفیت جدی می‌شوند.
  • مناسب چاپ در ابعاد بزرگ نیستند (امکان مات یا پیکسلی شدن تصویر).
  • در تمام نرم‌افزارهای ادیت عکس مانند فتوشاپ، لایت روم و… قابل اجرا هستند.
  • فرمت‌ها: PNG، JPG، GIF
  • هر قدر تعداد پیکسل‌های بیشتر باشد، رزولوشن تصویر بالاتر است و کیفیت تصویر نیز بیشتر می‌شود.

تصاویر وکتور

  • نقطه‌ها و خطوط، سازنده تصاویر وکتور یا برداری هستند.
  • در اندازه‌های بسیار کوچک یا بسیار بزرگ به طور کامل کیفیت خود را حفظ می‌کنند.
  • مناسب چاپ در ابعاد بسیار بزرگ مانند بنر‌های تبلیغاتی و بیلبوردها هستند.
  • فرمت‌ها: CDR،EPS ، SVG، AI و PDF
  • قابل ویرایش در نرم افزارهایی چون ایلاستریتور و کورل دراو هستند.
فایل وکتور چیست؟ - روش پیکسلی و برداری

اگر برای طراحی کارت ویزیت، بنر، بروشور، پوستر، اینفوگرافیک‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، سربرگ و سایر موارد شبیه به این، به تصاویر وکتور و برداری نیاز دارید، به سایت‌های زیر مراجعه کنید.

سایت فری پیک

آیا می‌دانید یکی از بهترین و محبوب‌ترین مراجع برای دانلود فایلهای وکتور چیست؟ بدون شک سایت Freepik پرچمدار تمام و کمال این ماجراست! همیشه بهترین فایل‌ها، در هر زمینه‌ و با هر موضوعی برای دانلود از فری پیک در دسترس شماست. با خرید وکتور آماده از سایت فری پیک، ضمن صرفه جویی در زمان و انرژی‌تان، به خلاقانه‌ترین و حرفه‌ای‌ترین فایل‌های وکتور دسترسی پیدا می‌کنید.

  • امکان تغییر لایه‌ها متناسب با سلیقه خود و مشتری‌هایتان
  • آرشیو: نزدیک به ۱۶ میلیون فایل برداری یا وکتور متنوع
  • پسوند فایل وکتور چیست؟ (فرمت‌ها): svg، ai، eps و…
  • بدون حق کپی رایت و دارای انواع مجوز نشر، چاپ و تکثیر
وکتور چیست

علاوه بر سایت فری پیک، سایت های دانلود وکتور دیگری را نیز به شما معرفی می‌کنیم، تا با آگاهی بیشتری نسبت به خرید اقدام کنید. تمامی سایت‌های معرفی شده فایل‌های وکتور بدون حق کپی رایت و بسیار کاربردی را برای خرید در اختیار شما می‌گذارند.

در این مقاله هشتگیار، گفتیم که تعریف وکتور چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین تمام ویژگی‌های این نوع فایل‌ را از جمله فرمت، نرم‌افزارهای پشتیبان، شباهت و تفاوت‌ها با فایل رستر و… به دقت و با جزئیات کامل بررسی کردیم تا موارد استفاده از این فایل پرکاربرد را بهتر درک کنید. در ضمن چند سایت معتبر مانند فری پیک را برای خرید وکتور نیز به شما معرفی کردیم.

برای خرید فایل‌های وکتور از Freepik یا سایر سایت‌های معرفی شده، از ربات هشتگیار کمک بگیرید. در کمتر از ۱ دقیقه، به صورت کاملاً قانونی و بدون نیاز به پرداخت ارزی، به فایل مورد نظرتان دست پیدا می‌کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

بستن